(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.data-privacy-src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-58937473-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');

REŠTARTOVANÝ FRANKENSTEIN

Home/Recenzie / Monitoring divadiel/REŠTARTOVANÝ FRANKENSTEIN
Divadlo
InscenáciaMichal Ditte: RESTART: FRANKENSTEIN
Premiéra26. októbra 2007
Divadelná sezóna

Výtvarná spolupráca: Miriam Struhárová, a.h., Hudba: Róbert Mankovecký, a.h., Réžia: Marián Pecko
Hrajú: Ján Kožuch a.h./Michal Ďuriš a.h., Marianna Mackurová, Ivana Kováčová, Mária Šamajová/Mária Danadová, Juraj Smutný a.h., Dodo Šamaj, Ján Haruštiak/Štefan Hric a.h., Alena Šušilová/Veronika Fekiačová a.h.
Písané podľa 2. premiéry, 27.10.2007
Obsadenie: Michal Ďuriš a.h., Marianna Macurková, Ivana Kováčová, Mária Danadová, Juraj Smutný a.h., Jozef Šamaj, Štefan Hric a.h., Alena Sušilová

Premiéra: 26. október 2007, Bábkové divadlo na Rázcestí Banská Bystrica

Bábkové divadlo na Rázcestí v bedekri k divadelnej sezóne 2007/2008 avizovalo, že jeho dramaturgický plán sa bude niesť v znamení rôznych zvedavostí. Zvedavosť prvá – strach a zvedavosť druhá – ľudská kreativita sa snúbia v hre Restart: Frankenstein, ktorú na motívy románu Mary Schellyovej napísal mladý slovenský dramatik Michal Ditte.
Inscenácia je prvou, ktorú bystričania hrajú v novom divadelnom priestore – v Šapitó, ktoré je už stálym „javiskom“ divadla. Je fajn, ak má divadlo a špeciálne bábkové k dispozícií takýto alternatívny priestor. Jedným dychom však musíme podotknúť, že inscenácia Restart: Frankenstein nemá nič spoločné s cirkusovou poetikou a ak by sa hrala v klasických priestoroch, pravdepodobne by sa na jej kvalitách nič nezmenilo.
Inscenácia sa vyznačuje pôsobivou atmosférou, ktorú z veľkej časti dosahuje vďaka výtvarnej zložke. Už po vstupe do hľadiska vidí divák na zemi vrecia, v ktorých sú ukrytí herci. Scéne dominuje stará skriňa. Je umiestnená presne oproti vstupu na javisko. Vytvára sa tak protipólovosť. Doktor Frankenstein s manželkou Alžbetou vstupujú na scénu vždy zo schodov, ktoré vedú na javisko, členovia komediálnej skupiny, na ktorých uskutočnil Frankenstein svoj pokus, prichádzajú vždy dverami skrine (akoby z iného sveta).
Za skriňou sa nachádza opona. Tá sa zdvihne počas predstavenia iba dvakrát. Sú za ňou umiestnené stoličky, na ktorých sedia bábky – manekýnmi z vrecoviny, bez tváre, či odevu. Tu sa natíska otázka, aký majú význam pre inscenáciu. Nedochádza takmer k žiadnej hereckej akcii s bábkou.
V danej „mátožnej“ atmosfére sú ladené i kostýmy hercov predstavujúcich skupinu kočovných umelcov – akoby roztrhané a poznačené časom. Výtvarne pôsobivé je i líčenie tváre. Kostýmy Frankensteina a jeho manželky majú historizujúci nádych.
Režisér Marián Pecko má o inscenácii jasnú predstavu. Vie, čo chce dosiahnuť, má svoju poetiku, ktorú dôsledne dodržiava v celej inscenácii. Vysoko môžeme oceniť jeho prácu s rekvizitou. Jeho práca s metaforou a symbolmi je miestami strhujúca.
Rušivým momentom inscenácie sú dve piesne, ktoré v nej odznejú. Ivanou Kováčovou sú síce dobre interpretované, ale v inscenácii nepotrebné. Akoby sa v tej chvíli zrútila celá atmosféra, napätie, ktoré na javisku vzniká a ocitáme sa v akejsi muzikálovej chvíľke.
Herecky potešil Michal Ďuriš, ktorý sa do BDnR vrátil po dlhšej dobe. Jeho herecký prejav bol kultivovaný a postavu slepca zahral prirodzene. Dokonca aj prácu s nezvyčajnou rekvizitou – živým bielim králikom zvládol bez problémov.
Snahou a hereckým nasadením nezaostávali ani čerství absolventi Katedry bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU – pohybovo disponovaná Mária Danadová a Juraj Smutný, ktorého do roly Frankensteina predurčuje už jeho fyziognómia (výška, dlhé vlasy).
S overeným režisérom, s novým textom, s novými, či „reštartovanými“ hercami i s novým priestorom sa Bábkové divadlo na Rázcestí po divadelných prázdninách dobre reštartovalo.

Lenka Dzadíková vyštudovala teóriu a kritiku divadelného umenia na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde bola pri zrode študentského časopisu Reflektor. Doktorandské štúdium absolvovala na tej istej fakulte prácou Prieniky bábkového divadla a popkultúry (2012).
Zúčastnila sa viacerých vedeckých konferencií a štúdie publikovala v zborníkoch. Ako členka redakcie festivalových denníkov aj ako porotkyňa sa zúčastňuje festivalov ochotníckeho divadla. Je dramaturgičkou programu pre deti na festivale Dotyky a spojenia. Zakladala a organizovala prvé ročníky projektu Medziriadky. Bola členkou výboru Slovenského centra AICT.
Venuje sa recenzistike so zameraním na tvorbu bábkových divadiel a divadelnej tvorby pre deti. Publikuje najmä v časopisoch kød - konkrétne o divadle, Loutkář, Javisko, Bibiana ako i vo viacerých reláciách Slovenského rozhlasu a na internetových portáloch Monitoring divadiel na Slovensku a Mloki.
Pracuje ako dokumentátorka v Divadelnom ústave v Bratislave.

Uverejnené: 26. októbra 2007Kategórie: Recenzie / Monitoring divadiel

Recenzentka: Lenka Dzadíková

Lenka Dzadíková vyštudovala teóriu a kritiku divadelného umenia na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde bola pri zrode študentského časopisu Reflektor. Doktorandské štúdium absolvovala na tej istej fakulte prácou Prieniky bábkového divadla a popkultúry (2012). Zúčastnila sa viacerých vedeckých konferencií a štúdie publikovala v zborníkoch. Ako členka redakcie festivalových denníkov aj ako porotkyňa sa zúčastňuje festivalov ochotníckeho divadla. Je dramaturgičkou programu pre deti na festivale Dotyky a spojenia. Zakladala a organizovala prvé ročníky projektu Medziriadky. Bola členkou výboru Slovenského centra AICT. Venuje sa recenzistike so zameraním na tvorbu bábkových divadiel a divadelnej tvorby pre deti. Publikuje najmä v časopisoch kød - konkrétne o divadle, Loutkář, Javisko, Bibiana ako i vo viacerých reláciách Slovenského rozhlasu a na internetových portáloch Monitoring divadiel na Slovensku a Mloki. Pracuje ako dokumentátorka v Divadelnom ústave v Bratislave.

Posledné recenzie

Zanechajte komentár

Lenka Dzadíková vyštudovala teóriu a kritiku divadelného umenia na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde bola pri zrode študentského časopisu Reflektor. Doktorandské štúdium absolvovala na tej istej fakulte prácou Prieniky bábkového divadla a popkultúry (2012).
Zúčastnila sa viacerých vedeckých konferencií a štúdie publikovala v zborníkoch. Ako členka redakcie festivalových denníkov aj ako porotkyňa sa zúčastňuje festivalov ochotníckeho divadla. Je dramaturgičkou programu pre deti na festivale Dotyky a spojenia. Zakladala a organizovala prvé ročníky projektu Medziriadky. Bola členkou výboru Slovenského centra AICT.
Venuje sa recenzistike so zameraním na tvorbu bábkových divadiel a divadelnej tvorby pre deti. Publikuje najmä v časopisoch kød - konkrétne o divadle, Loutkář, Javisko, Bibiana ako i vo viacerých reláciách Slovenského rozhlasu a na internetových portáloch Monitoring divadiel na Slovensku a Mloki.
Pracuje ako dokumentátorka v Divadelnom ústave v Bratislave.

Go to Top