Divadlo | Slovenské národné divadlo, Bratislava (balet) |
---|---|
Inscenácia | George Balanchine - Pas de Deux |
Premiéra | 7. mája 2009 |
Divadelná sezóna | 2008/2009 |
Choreografia: George Balanchine
Hudba: P.I. Čajkovský
Naštudovanie: Patricia Barker
Baletný majster repetítor: Igor Holováč
Hudobné naštudovanie: Marián Lejava
Dirigent: Marián Lejava
Premiéra 7.5.2009, Balet Slovenského národného divadla Bratislava
Po veľkolepej premiére Ivana Hrozného, na začiatku sezóny (september 2008) v Novej budove SND, pripravil Balet Slovenského národného divadla pre svojich divákov na záver sezóny v Historickej budove SND premiéru P. I. Čajkovského Pas De Deux v choreografii Georga Balanchina. Premiéra sa konala 7. mája v rámci predstavenia Večer klasických choreografií, ktorý sa doteraz skladal z dvoch častí, Čajkovského Serenády v choreografii G. Balanchina a Glazunovho Grand Pas Classique z baletu Raymonda, v naštudovaní J. Changa podľa choreografie M. Petipu. Pas De Deux bolo vsunuté medzi tieto dve, už existujúce časti. Dramaturgia vybrala v porovnaní s prvou premiérou komornejší titul, no významom, najmä pre súčasných, resp. budúcich sólistov baletného súboru, rovnako dôležitý. Pre baletný súbor je táto premiéra druhým stretnutím s Balanchinovou tvorbou. Prvým bola Serenáda (r. 2007), ktorá bola pôvodne vytvorená pre študentov jeho novozaloženej školy (1934) a stala sa „signature“ New York City Balletu. Čajkovského Pas De Deux, vytvoril už pre sólistov tohto baletu, ktorého bol zakladateľom a vedúcou osobnosťou od jeho založenia (1948) až do svojej smrti (1983).
Hudba P. I. Čajkovského pochádza ešte z prvej verzie Labutieho jazera (1877), v jeho nasledujúcej verzii (1895) sa už nenachádzala a objavili ju až v roku 1953 v archívoch Veľkého divadla v Moskve. G. Balanchina, tieto novoobjavené hudobné fragmenty natoľko očarili, že vytvoril tanec – duet, pre svojich sólistov, ktorý mal premiéru v roku 1960 a odvtedy na ňom vyrástli generácie tanečníkov nielen v New York City Ballet, ale na celom svete, kde všade Pas De Deux uvádzajú veľké aj malé baletné súbory.
Preto možno považovať za úspech vedenia baletu, že získalo povolenie od Nadácie Georga Balanchina uviesť tento skvostný duet v Bratislave. S členmi nášho súboru ho prišla naštudovať Patricia Barker, bývalá sólistka NewYork City Balletu, ktorá hosťuje od roku 2006 v baletnom súbore SND, kde pôsobí ako pedagogička a repetítorka klasického repertoáru. Duet Pána /Muža a Dámy/ a Ženy naštudovala P. Barker s piatimi pármi, členmi sólistami bratislavského baletu a hosťujúcim párom, Margaritou Rudinou a Alexejom Nasadovičom, ktorých sme mali možnosť vidieť v premiérovom obsadení. Obidvaja sú odchovancami tvrdej ruskej školy. Výborne technicky pripravení, zvládali aj tie najnáročnejšie väzby suverénne a s ľahkosťou, s presnými formami póz, vysokými skokmi, prepracovanou partnerskou technikou. Do dokonalosti im chýbalo trochu viac balanchinovského cítenia pohybu, štýlu. Balanchine, obohatil výrazový slovník 20. storočia o nový tanečný štýl, neoklasický, ktorý vychádzal z pohybového slovníku ruskej školy klasického tanca, ale zdynamizoval ho. Rozšíril ho o nové výrazové prostriedky, zmenil rétoriku klasického tanca 19. storočia, rešpektujúc pritom do istej miery jeho formu. Jeho choreografie nesú v sebe synfoničnosť, mimoriadne muzikálne spojenie pohybu s hudbou. V jeho choreografiách sa jedna sekvencia za druhou strieda plynulo, v rýchlom slede, pôsobiac na divákov nepretržitým tokom pohybov. Balanchine je aj tvorcom vlastnej, patentovanej metódy, výučby klasického tanca, s ktorou naši tanečníci, vďaka hosťujúcim americkým pedagógom, môžu prichádzať do styku a rozširovať si tým nielen svoje pohybové a výrazové možnosti, ale aj zvyšovať svoju technickú pripravenosť. Možnosť získania tretej Balanchinovskej choreografie by umožnilo vytvorenie celovečerného Balanchinovského triptychu, ktorý by bol okrasou baletného repertoáru každého baletného súboru. Zatiaľ máme radosť aj z tohto malého, no vzácneho choreografického šperku, ktorý je čerešničkou na torte tejto sezóny Baletu SND.
Barbara Brathová vyštudovala kunsthistóriu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V rokoch 1991 - 1993 spolupracovala externe s Divadelným ústavom. V rokoch 1994 – 2010 pôsobila ako vedúca oddelenia Bienále ilustrácií Bratislava v Medzinárodnom dome umenia pre deti – BIBIANA. V rokoch 2011 – 2012 bola vedúcou oddelenia strategických projektov SND a v rokoch 2012 – 2014 kurátorkou výstav v Slovenskom národnom divadle. Od roku 2013 až po súčasnosť je externou kurátorkou v divadle Malá scéna STU v spolupráci so Slovenskou výtvarnou úniou. Zaoberá sa publikačnou činnosťou v oblasti výtvarného a dramatického umenia, má na svojom konte približne 600 odborných článkov, 3 publikácie (autorka „Slovak United Imaginations“ a spoluautorka „Slovenská detská kniha“ – obe v slovenskom, anglickom a talianskom jazyku a spoluautorka jubilejnej publikácie k 50. Výročiu knižného veľtrhu v Bologni „Fifty Years of Children´s Books from Around the World“ vydanej Univerzitou v talianskej Bologni). Kurátorky pripravila približne 400 výstav takmer na všetkých kontinentoch sveta. Organizovala medzinárodné sympóziá a workshopy, zároveň bola členkou niekoľkých domácich a medzinárodných porôt v oblasti ilustračnej tvorby. V súčasnosti publikuje prevažne pre webový portál www.operaplus.cz, www.mojakultura.sk,www.operaslovakia.sk, príležitostne pre časopis KØD a iné média. Žije a tvorí v Bratislave.