(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.data-privacy-src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-58937473-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');
Slovenské centrum AICT: Slovenské centrum AICT logo
Monitoring divadiel logo

Divadelné obrazy Jána Zavarského
 
V utorok 20. novembra 2018 sa uskutoční v Malom kongresovom centre SAV na Štefánikovej číslo 3 v Bratislave konferencia o tvorbe scénografa, konceptualistu, výtvarného umelca a pedagóga profesora Jána Zavarského (1948). Deväť referentov sa zameria na jeho scénografickú a pedagogickú prácu z pohľadu divadelných historikov, kritikov, tvorcov a študentov.
Aktivity, dnes už 70-ročného výtvarníka a formovateľa slovenského divadla sú veľmi široké a plodné. Tvoril pre rôzne divadlá doma i v zahraničí, spolupracoval s viacerými významnými režisérmi v oblasti činohry, opery, bábkového divadla, baletu, muzikálu. Dokázal sa prispôsobiť každému javiskovému priestoru a zároveň ho formovať. Prejavilo sa to najmä pri tvorbe legendárneho Divadla na provázku v Brne (dnes Divadlo Husa na provázku) so slovenským režisérom Petrom Scherhauferom v nepravidelnom priestore, vyzdvihujúc tak aspekt priameho kontaktu herca s divákom. Podieľal sa koncepcii významných domácich a medzinárodných divadelných a paradivadelných projektov, napr. niekoľkých ročníkov projektu DIVADLO V POHYBUCESTY či ROZRAZIL 1/´88 (O demokracii) – Scénický časopis. Zavarský využil netradičný scénický priestor aj pri inscenácii Ballekovho Pomocníka v kotolni ešte nedokončenej novostavby Divadla Jonáša Záborského v Prešove či v iných divadlách. Je jedným z predstaviteľov akčnej scénografie.
Ján Zavarský je typom tímového tvorcu pri spolupráci s dramaturgom, režisérom, autorom návrhov kostýmov. V činohre, ale aj v opere, ho charakterizuje jednoduchá, funkčná scénografia bez zbytočných rekvizít so zaujímavým, neraz farebným, svietením. Venoval sa plagátovej tvorbe, prakticky aj divadelnej architektúre. Bol jedným zo spolutvorcov bieleho priestoru ako prejavu neskoršej moderny na Slovensku (spolu so Stanom Filkom a s Milošom Lakym).
Dagmar Podmaková
 
Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.
 
 
Program (začiatok o 10.00 hod.):
Dagmar Podmaková: J. Z. = schopnosti, súvislosti, skúsenosti
Jitka Ciampi Matulová: Spolupráce Jána Zavarského s brněnským Divadlem (Husa) na provázku
Radmila Hrdinová: Obrazivá operní scénografie Jána Zavarského
Blahoslav Uhlár: Intelektualizmus na scéne
Jozef Pražmári: Od ideovej analýzy k scénickej syntéze
Roman Polák: Eklekticizmus Zavarského scénografie
Miroslav Daubrava: Architektonické princípy a východiská v scénografickej tvorbe Jána Zavarského
Viktor Kollár: Scénograf dramaturgom
Jaroslav Daubrava: Čítať rovná sa vedieť

Dagmar Podmaková – vedecká pracovníčka Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, absolventka odboru divadelná veda na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (1976). Venuje sa slovenskému a ruskému divadlu. Vydala niekoľko samostatných knižných monografií, napr. Peter Kováčik – divadelný dramatik (1998). Divadlo v Trnave. Ako sa hľadalo (2006), Osvaľd Zagradnik i jego predševstvennik: dolgaja predystorija spektakľa Solo dľa časov s bojem (Moskva, 2008), Príbeh divadla. Divadlo, ktoré nezaniklo (2009). Je spoluautorkou viacerých zahraničných knižných publikácií (napr. Slovackaja literatura XX. veka, Moskva, 2003, Globalisation Trends in the Media, Cambridge, 2006, Theatre After the Change 1, Budapešť, 2011), ako aj domácich s presahom do spoločenských a politických súvislostí (napr. Gustáv Husák: Moc politiky – politik moci, 2013, Slovensko v labyrinte moderných európskych dejín, 2014 a i.). Je spoluautorkou a editorkou viacerých monografických zborníkov o významných divadelných režiséroch a hercoch slovenského divadla (napr. Jozef Budský, herec, režisér, pedagóg, František Dibarbora – herec noblesy, komédie a tragiky, Jozef Kroner – talent, intuícia, pokora herca), ako aj širších tém (Proces rozvoja divadelnej réžie po roku 198, Generačné premeny a podoby slovenského divadla a mnohé iné.).

V súčasnosti sa zameriava najmä na dejiny slovenského divadla vo väzbe na európske divadlo, ktoré ho aj dnes ovplyvňuje. Autorka hesiel do encyklopédie Beliana a riešiteľka viacerých projektov doma aj v zahraničí.

Uverejnené: 14. novembra 2018Kategórie: Recenzie / Monitoring divadiel

Recenzentka: Dagmar Podmaková

Dagmar Podmaková – vedecká pracovníčka Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, absolventka odboru divadelná veda na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (1976). Venuje sa slovenskému a ruskému divadlu. Vydala niekoľko samostatných knižných monografií, napr. Peter Kováčik – divadelný dramatik (1998). Divadlo v Trnave. Ako sa hľadalo (2006), Osvaľd Zagradnik i jego predševstvennik: dolgaja predystorija spektakľa Solo dľa časov s bojem (Moskva, 2008), Príbeh divadla. Divadlo, ktoré nezaniklo (2009). Je spoluautorkou viacerých zahraničných knižných publikácií (napr. Slovackaja literatura XX. veka, Moskva, 2003, Globalisation Trends in the Media, Cambridge, 2006, Theatre After the Change 1, Budapešť, 2011), ako aj domácich s presahom do spoločenských a politických súvislostí (napr. Gustáv Husák: Moc politiky – politik moci, 2013, Slovensko v labyrinte moderných európskych dejín, 2014 a i.). Je spoluautorkou a editorkou viacerých monografických zborníkov o významných divadelných režiséroch a hercoch slovenského divadla (napr. Jozef Budský, herec, režisér, pedagóg, František Dibarbora – herec noblesy, komédie a tragiky, Jozef Kroner – talent, intuícia, pokora herca), ako aj širších tém (Proces rozvoja divadelnej réžie po roku 198, Generačné premeny a podoby slovenského divadla a mnohé iné.). V súčasnosti sa zameriava najmä na dejiny slovenského divadla vo väzbe na európske divadlo, ktoré ho aj dnes ovplyvňuje. Autorka hesiel do encyklopédie Beliana a riešiteľka viacerých projektov doma aj v zahraničí.

Posledné recenzie

Zanechajte komentár

Dagmar Podmaková – vedecká pracovníčka Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, absolventka odboru divadelná veda na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (1976). Venuje sa slovenskému a ruskému divadlu. Vydala niekoľko samostatných knižných monografií, napr. Peter Kováčik – divadelný dramatik (1998). Divadlo v Trnave. Ako sa hľadalo (2006), Osvaľd Zagradnik i jego predševstvennik: dolgaja predystorija spektakľa Solo dľa časov s bojem (Moskva, 2008), Príbeh divadla. Divadlo, ktoré nezaniklo (2009). Je spoluautorkou viacerých zahraničných knižných publikácií (napr. Slovackaja literatura XX. veka, Moskva, 2003, Globalisation Trends in the Media, Cambridge, 2006, Theatre After the Change 1, Budapešť, 2011), ako aj domácich s presahom do spoločenských a politických súvislostí (napr. Gustáv Husák: Moc politiky – politik moci, 2013, Slovensko v labyrinte moderných európskych dejín, 2014 a i.). Je spoluautorkou a editorkou viacerých monografických zborníkov o významných divadelných režiséroch a hercoch slovenského divadla (napr. Jozef Budský, herec, režisér, pedagóg, František Dibarbora – herec noblesy, komédie a tragiky, Jozef Kroner – talent, intuícia, pokora herca), ako aj širších tém (Proces rozvoja divadelnej réžie po roku 198, Generačné premeny a podoby slovenského divadla a mnohé iné.).

V súčasnosti sa zameriava najmä na dejiny slovenského divadla vo väzbe na európske divadlo, ktoré ho aj dnes ovplyvňuje. Autorka hesiel do encyklopédie Beliana a riešiteľka viacerých projektov doma aj v zahraničí.

Go to Top